Парафраз та підсумовування
Якщо ви не можете чогось пояснити просто, ви погано це розумієте.
Альберт Ейнштейн
Парафраз — це повторення сказаного своїми словами. Парафраз — потужний засіб краще зрозуміти співрозмовника й себе самого, який може значно посилити вплив сказаного.
Прочитайте кілька зразків початку парафразів. Яким із них ви скористалися б — і чому?
«Я так розумію, ти хотів сказати, що...». | |
«Якщо я вас правильно зрозумів, ви мали на увазі...?» | |
«Отже, ти кажеш, що...?» | |
«Тож, мабуть, ми всі не отримуємо того, що хочемо, так?» | |
«Якщо я вас правильно розумію...» або «якщо я вас правильно зрозумів…» | |
«Якщо я вас добре розумію, ви кажете, що…?» | |
«Я думаю, що нам слід краще спланувати…». | |
«Ви маєте на увазі, що ви не можете цього зробити?» | |
«Цікаво, чи справді ви в це вірите?» | |
«Це означає, що ви зі мною не згодні?» | |
«Отже, ви були розчаровані, коли…». |
Підсумовування — це стислий огляд, узагальнення найважливіших моментів комунікації (розмови, презентації чи документа). Вміння підводити підсумки — дуже важлива навичка для ефективного комунікатора. Добре підведений підсумок допоможе впевнитися, що люди розуміють одне одного, зробить комунікацію ефективнішою та забезпечить фіксування й корисне використання її основних моментів.
Підводячи підсумки, враховуйте нижчевказані рекомендації.
- Слухаючи співрозмовника, шукайте основні ідеї повідомлення.
- Знайдіть ключове повідомлення, яке випливає з розмови. Чого саме людина прагне досягти спілкуванням?
- Організуйте основні ідеї подумки або запишіть їх.
- Складіть підсумок: перелічіть і впорядкуйте ключові ідеї разом із основним повідомленням співрозмовника.
- Підсумок завжди буде коротшим за вихідне повідомлення.
- Не додавайте нових основних ідей у підсумок. Якщо ж ви це робите, чітко дайте зрозуміти, що додаєте щось нове.
Адаптовано з: Free Management Library, Useful Communications Skills — How to Paraphrase and Summariz